Thursday, March 5, 2015

When God was a Rabbit - Kani nimeltä Jumala


CharmingNails -blogin Tainan ihanat kisulit Pipsa ja Liisa haastoivat meidät Mallen pupuset mukaan vastailemaan kysymyksiin. Meitähän on nyt kymmenen, kun äiti ja isi toivat jostain uuden mustan pötkylän viikko sitten, joten kaikkien vastatessa kysymyksiin tämä blogi menisi tukkoon niin kuin meidän masut karvanlähdön aikaan. Päätettiin, että uusi pötkylä (9vk) ja sen leikkikaveri Dexter (2v) saavat yhdessä vastata kysymyksiin. Oppivat siinä tuntemaan enemmän toisiaankin, kun vasta totuttelevat toistensa seuraan (eli pureskelevat toisiaan pyllystä).




Tämä meidän uusi sisko (eli musta pötkylä) on kuulemma pienirex-kani ja tottelee tai on tottelematta nimeä Kali. Tässä viime viikon aikana pötkylää on kyllä kutsuttu niin monella eri nimellä, että mahtaa natiaisen kuuppa olla sekaisin. Ensin se oli Ruby (demoni Supernaturalista), sitten se oli Sookie (keijumulatti True Bloodista) ja jossain välissä isi yritti ehdottaa Else Lautalaakin. Nyt tuo pitkäkorva on ollut jo pari päivää Kali, joten kaipa ne tajusi ettei demonin, keijun ja fitness-urheilijan jälkeen jää paljon muuta jäljelle kuin jumala(tar). Sanana kali on sanskriittia ja merkitsee mustaa (äiti kertoi, kun me kysyttiin ja äiti tietää aina kaikesta kaiken). Kali on kuulemma sekä tuhon että luomisen jumalatar, mutta äitin huutamisesta päätellen tämä jumalatar on ainakin tässä elämänsä vaiheessa (9vk) keskittynyt lähinnä tuhoamiseen (kakkaa se kyllä ilmeisesti luo kiitettävän hyvällä tahdilla varsinkin sänkyyn). Mutta nyt me lopetetaan höpöttäminen ja päästetään Kali ja Dexter ääneen...




Mikä on teidän lempituhmuuspuuha josta omistajat ei tykkää yhtään?
Kali: Sänkyyn pissiminen! Äiti nostaa mut aina vessaan pissille ennen leikkimistä mutta mä pidättelen sen minkä pystyn, että saan sitten turautettua kunnon pisut sänkyyn. Siitä saa palkaksi express-nopean kuljetuksen takaisin... vessaan. Ei kai mun enää täydy pissata, jos just kävin? Omassa pesässä mä kyllä pissin tasan tarkkaan vain vessaan mutta äitiä ja isiä on kiva vähän kiusata. Sitä paitsi sitten kun ne nukkuu siinä pissisessä sängyssä niin se on vähän niin kuin mäkin olisin siellä viekussa.
Dexter: Mä tykkään kaivaa... ihmisiä! Äiti ja isi on ihan hyviä siihen tarkoitukseen. Se on kumma, että Kalin kaivaminen on niitten mielestä vaan hauskaa, mutta mun alkaessa hommiin ne huutaa heti ”auts”. Onko niillä siis niin kuin nuha? No oikein, oonhan mä kolme kertaa isompi kuin Kali ja meinasinhan mä kerran murtaa äitin nenun otsallani, mutta muuten mä oon mielestäni ihan hellä pikku kani. Jos olisin jotenkin iso niin kai mun rotu olis isorex eikä pienirex?




Mikä on lempileluvinkkisi muille tovereille, mistä lelusta he varmasti pitäisivät?
Kali: Dexter! Jokaisella pitäisi olla oma pienirex, jolla leikkiä.
Dexter: Talouspaperirullan hylsy ja kananmunakenno! Äiti roudaa mulle näitä kaupasta koko ajan, kun mä tuhoa näitä aikaa kovaa tahtia. On se jännä muuten, että kaupassa myydään erikseen talouspaperirullien hylsyjä ja tyhjiä kananmunakennoja! Millähän osastolla ne on siellä? Dexter-osastolla?




Onko sulla jotain outoja tapoja?
Kali: En suostunut juomaan vesipullosta, kun tulin uuteen kotiin. Äitin oli pakko laittaa mulle vesikuppi. Äiti pyysi mua viikon ajan juomaan pullosta mutta enpäs kiusallanikaan juonut. Sit isi tuli kotiin yhtenä päivänä ja mä näytin sille, miten juodaan pullosta. Nyt multa otettiin kuppi pois, joten mä oon varmaan jo aika iso tyttö.
Dexter: Mä tuun aina hakeen isin rapsuttamaan itseäni. Kun isi tulee mun luokse, juoksen pesään ja isi tulee antamaan poskirapsua. Isi on maailman paras antamaan poskirapsua. Äiti on maailman paras antamaan herkkuja.




Mitä teet jos olet häpeissäsi?
Kali: Jumalat ei häpeile, joten mä alan riekkumaan ja riemuloikkimaan, jos olen vaikka pissinyt sänkyyn.
Dexter: Koska oon pienirex niin menen pesän nurkkaan ihan tosi pieneksi ja uskottelen itselleni, ettei äiti tai isi näe mua. Jos ne kuitenkin näkee a) mut, b) mitä ole tehnyt, niin menen niitten pyllyn luo ja tökkään siihen (kun ne on siinä vaiheessa kuitenkin polvillaan siivoomassa mun sotkuja). Pyllyt on meillä kaneilla aika kova sana. Kaikki kommunikointi on niin sanotusti perseestä!




Mikä on sellainen kotityö jossa mieluiten haluat olla apuna?
Kali: Vessan siivoaminen! Siellä on kaikkia mahtavia aromeita ja nöyhtää ja kivoja sattumia, mitä voi maistella. Meidän ruoat ja purut on kanssa vessassa, joten niitä pusseja on kiva vähän järsiä. Kaikki mitä voi järsiä on kivaa, esim. isi ja äiti!
Dexter: Imuroiminen! Se on vähän niin kuin Wiener-valssi, kun jokainen nurkka käydään läpi erikseen ja mä hyppään aina sopivasti pois äitin (eikun imurin) tieltä. Oikeesti imuroiminen on niitä hetkiä, kun olen kade Katnikselle, että sillä on luppakorvat, kun ne tuntuu toimivan ihan tehokkaina melusuojina.




Eli kuten kävi jo selväksi meille tuli uusi vaavi! Etsiskeltiin Dexterille kaveria tässä pitkin talvea, kun se menetti oman kaverinsa Leidin tammikuussa. Leidi oli suhteellisen vanha jo Dexterin tullessa taloon pari vuotta sitten, joten Dexterillä ei ole koskaan ollut varsinaista riehumiskumppania. Leidi piti enemmän rauhallisista kävelyistä iltahämyssä ja loikoilusta ja hyvästä ruoasta. Kyllähän se Dexterin myötä piristyi omasta puolison menetyksestään mutta ikäero oli silti kuitenkin iso. Nyt ikäeroa Dexterin ja Kalin kesken on vain se pari vuotta ja sen kyllä huomaa. Dexter on alkanut pomppia ja riekkua aivan päättömästi ja molemmat odottavat aina innolla yhteistä leikkituokiota. Josko ne kohta saisi laitettua samaan pesään nukkumaan.





Kalin riehuminen on sitä ihanaa penturiehumista mihin ei kyllästy koskaan. Kaveri ryntäilee ja pomppii kunnes jalat eivät enää kanna ja pupu köpsähtää sille sijalleen. Onneksi löysimme Kalin aivan sattumalta yhdeltä kasvattajalta. Hänellä oli vielä yksi pienirextyttö, joka oli juuri luovutusiässä. Kanejahan löytyy eläinkaupoista, sen kun hakee, mutta pienirexit onkin sitten vähän hankalampi juttu. Nämä samettiturkit ovat niin temperamenttisiä, että voin hyvin kuvitella Kalin olevan nimensä veroinen tyllerö-jumala!



11 comments:

  1. Voi mitä suloisuuksia, ihania vipeltäjiä ♡ tahtoisin kyllä pupuja mutta eiköhän nuo riitä etenkin kun kohta on se kolmas :) eläimet on niin ihania, viime yönä heräsin siihen kun Pipsa oli tullut viereen ja sitten meillä oli sellainen yhteinen rapsu-nukkuhetki ♡ odotan kyllä tosi kovasti sitä koiranpentua, iloista vauva-aikaa teillekin :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Voi ei, rapsunukkuhetket on ihania :). Voin kuvitella miten odotat pentua saapuvaksi. Eläinvaavit on niin nöppösiä ja ne tuoksuu vastaleivotuille pullille!

      Delete
  2. Kali! Olin revetä riemusta tosta nimestä! Olen tosi eläinrakas ja mulla on ollut mukulana jos jonkinlaista jyrsijää ja parit koiratkin. Aikuisiällä kaksi kisua jotka ovat jo kissojen taivaassa <3 Loppuvuosina herkistyin ja kissat pysyi kyllä heidän loppuunsa asti pillerien turvin ja nykyään olen allerginen kaikille karvaisille, henkinen allergia ulottuu myös vähemmän karvaisiiin. Ottaisin heti pari kisuiiniä jos voisin :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mikään ei olisi niin hirveää kuin olla allerginen eläimille. Mun mies on allerginen kissoille, mutta näitten kanssa tulee hyvin toimeen. Mua taas on testattu astman ja allergian vuoksi muutaman vuoden välein ja aina lääkäri aloittaa sen saman laulun, että niitä eläimiä on ihan liikaa ja niistä on pakko luopua. Enpäs luovu, en ennen kuin joku testi näyttää, että mulla olisi astmaa tai allergiaa... enkä kyllä siltikään :).

      Delete
  3. Ihanaa että Dexterille löytyi Kali-kaveri, jonka kanssa voi tuhota kaikenlaista ja luoda ihastuttavaa ilmapiiriä! Ja voi miten suloisia pikku söpöliinejä ovat molemmat kanipuput :). Halipusit molemmille!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Halipusit toimitetaan varmasti perille. Kali on enemmän sellainen pusuttelija, Dexter taas pajauttaa kaalinsa suoraan päin näköä ja sitten ollaan pari päivää mustelmilla. Mut on nää niin ihania lutusia. Olen niin onnellinen, että Dexter otti uuden tytön itselleen. Nyt ei tarvii kuin suostutella muu lauma ottamaan Kali huoneeseen asumaan :).

      Delete
  4. Voi ei miten ihanat suloisuudet. <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Niin onkiin <3. Tänä aamuna Kali oli riekkumassa sängyssä ja yhtäkkiä se juoksi mun luokse ja köpsähti heti kun koskin siihen. Kun tulee väsy niin tulee väsy :).

      Delete
  5. Apua miten ihania karvakavereita ^.^

    ReplyDelete
    Replies
    1. No älä! Me oltiin just Kalin kanssa pissimässä sänkyyn :).

      Delete
    2. Voi ei teidän kanssa xDD

      Delete

Please, feel free to leave comments in Finnish or in English. I'd love to hear from you. Thank you lovelies :)