Thursday, July 16, 2015

Water Marbling – How to win yourself and stick your fingers in a cup of water!


Kuten eilen uhkailin, päätin kokeilla Saffronin lakkoja vesimarmorointiin. Lakat ovat melko hitaasti kuivuvia, mikä on kynsitaiteilussa joskus myös hyvä asia. Kasasin rehellisesti pöydälle kaikki Saffronit (en niitä glittereitä sentään) ja aloin testata lakkoja ja kuvioita rauhassa ensin tikuille. Tämä on siis virallisesti ensimmäinen kerta kun harrastan vesimarmorointia ihan perinteisesti tunkemalla sormen kuppiin. Viime kuussa testasin water spotted –tekniikkaa ja kokeilin marmorointia antamalla lakan kuivua veden pintaan.

Olin päättäväisellä mielellä. Lakkasin kynnet edellisenä iltana valkoiseksi Essencen Wild White Ways lakalla ja otin pöydälle kuppiin vettä seisomaan yön ajaksi. Mikään ei voisi enää seisoa minun ja tuon vesikupin välillä. Olin pökertyä suuren lakkavalikoiman edessä mutta lopulta onnistuin valitsemaan jonoon aina 4-5 mukavan näköistä lakkaa testausta varten. Voi elämän kevät, että nämä lakat toimivat hyvin vesimarmoroinnissa. Tipat levisivät itsestään kauniisti ja nopeasti veden pintaan eikä kippoa tarvinnut töniä leviämisavustustarkoituksessa lainkaan.




Tein marmorointikuvioita toista kertaa elämässäni ja yritin kovasti kanavoida kaiken Youtube-videoilta katsomani puutikun liikkeisiin. Ensin kokeilin perinteisiä ulkoa sisäänpäin kukkakuvioita mutta intouduin myös testaamaan raitoja ja kierrettä. En joutunut vaihtamaan vettä koko aikana vaan pärjäsin samalla kipollisella koko marmorointirupeaman. Edellisillä kerroilla tuntui, etteivät lakat levinneet lainkaan veden pintaan ellen vaihtanut vettä joka välissä. Ja hyvä jos homma toimi silloinkaan. Väitän, että kyse on yhdistelmästä seisonut vesi ja sopivat lakat.




En löytänyt yhtäkään marmorointiin sopimatonta lakkaa. Testasin Saffronin cremejä, crellyjä ja shimmereitä. Valkoinen ja musta lakka toimivat myös todella mallikkaasti mutta erityisen iloinen olin keltaisen ja oranssin lakan väritoistosta marmoroinnissa. Tehdessäni swatcheja keltaisella ja oranssilla en pitänyt näistä sävyistä ollenkaan, mutta tähän puuhaan lakat ovat aivan täydellisiä. Olen niin iloinen, että voin nyt rauhassa käyttää näitä Sanna Tara Nail Artista kuvauksia varten saamiani lakkoja erilaisiin kynsitaiteilupuuhiin. Eihän sitä nyt sovi arvokkaimpia indielakkojaan tiputella vesikippoon vain kynsitaiteen nimissä.




Lopulta rohkaistuin kokeilemaan oman sormen tökkäämistä kippoon. Epäonnistumisensietokykyni on melko heikko eikä minusta olisi lakkaamaan kynsiä uudestaan alusta valkoisella lakalla mikäli marmorointi menisi puihin. Siksi olen vältellyt tätä touhua kuin ruttoa! Nyt olin sen verran leikkisällä päällä, että katsoin Youtubesta vielä yhden videon ja testasin tähtikuviota suoraan kynnelle. Tämä tehtiin vetämällä ensin kahdeksan kertaa puutikulla keskeltä ulos ja sitten kahdeksan kertaa ulkoa keskelle. Olisihan sitä voinut vaikka testata ensin tikulle tätäkin mutta hullu on hullu.




Valitsin marmorointiin valkoisen, oranssin, pinkin, fuksian ja violetin lakan (en tullut siinä tohinassa edes ottaneeksi lakkojen numeroita ylös). Tiputin lakkoja veteen kolme kierrosta ja vedin kuviot lakkaan teräväkärkisellä puutikulla. Sain kuin sainkin aikaan oikeanmallisia kuvioita ja jollain käsittämättömällä aloittelija tuurilla onnistuin vielä kohdistamaan kuvion keskelle kynttä. Onneksi olin sentään muistanut suojata sormet El Corazonin lateksilla, koska lakka tosiaan levisi ensimmäiseen sorminiveleen asti. Nyt puhdistus oli siedettävää puuhaa kun suurimman osan sotkuista sai lateksin mukana revittyä irti.




Olin niin innoissani, että päätin tiputtaa valkoisen lakkapullon korkin/sudin marmorointikuppiin ja tietysti juuri silloin kun kupissa oli mukavan tahraavia punaisia sävyjä sotkemassa valkoista sutia. No, aina pitää vähän törttöillä, että pääsee vähintään kertomaan siitä postauksessa. Tämä koko vesimarmorointi meni niin nappiin, että pakko laittaa onnistuminen aloittelijan tuurin piikkiin. Itselläni on tapana onnistua yhden kerran ihan melkein missä vaan, mutta vain sen yhden kerran. Kai sekin kuitenkin lasketaan onnistumiseksi?


Tämä sitruunalakritsitikku nousi omaksi suosikikseni kuudesta testitikusta. Mikä oli oma suosikkisi?


Koska olin tekemässä kuvia Sanna Tara Nail Artin sivuille, piti kynsiin tietysti saada Saffronin lakkojen lisäksi vielä jotain koristetta kaupan valikoimasta. Olin suunnitellut jotain glitterhässäkkää mutta en halunnut peittää marmorointeja liikaa, kun ne nyt kerran onnistuivat. Löysin aarrelaatikosta hämähäkkisiirtiksiä ja huomasin seittien kuvioiden kaartuvan täsmälleen marmorointien tyyliin. Sitten vaan toinen vesikippo esiin ja siirtokuvien kimppuun. Nämä kyseiset yksilöt olivat onneksi kirkaspohjaisia ja hyvin käyttäytyviä, joten sain kuvat kynsille alta aikayksikön. Päälle vielä pikakuivattaja ja homma oli bueno!




Olin kuulkaas superhyperonnellinen, kun tuijottelin vihdoin lopputulosta. Jossain takaraivossani huudahti ääni kysyen olisikohan jopa marmorointikuningatar Kaisa minusta hieman ylpeä? Olen kuitenkin uhkaillut vesimarmoroinnilla niin monet kerrat, etten ehkä itsekään uskonut koskaan todella tökkääväni sormeani märkään lakkaan. Vielä iloisempi olen siitä, että saan luovuttaa kuvat Sanna Tara Nail Artin sivuille. Teen yhteistyötä Sannan kanssa, koska haluan tukea suomalaisia pienyrittäjiä sen minkä pystyn. Sanna oli niin mukava, että antoi minulle lakkoja ja koristeita kynsikuvia vastaan. En hyödy yhteistyöstämme millään muulla tavalla, paitsi hyvällä mielellä kun saan tehdä sitä mitä rakastan. 

Saffronin lakat ovat muuten Sanna Tara Nail Artin verkkokaupassa 25% alennuksessa koko heinäkuun alennuskoodilla SAFFRON. Lakkoja saa myös esim. Kärkkäiseltä, jos haluaa päästä hipelöimään pulloja livenä. Pakko kokeilla vesimarmorointia mahdollisimman pian uudestaan, etten kehittele päässäni taas jotain syitä vältellä mahdollista epäonnistumista. Nämä onnistuivat nyt niin hyvin, että seuraava satsi saa mennä vaikka täysin harakoille ja olen silti tyytyväinen kokonaisuuteen.

Oletteko te kokeilleet vesimarmorointia? 



26 comments:

  1. Täydellistä työskentelyä tai siis harrastelua Malle! <3 Tälläiset samanlaiset kynnet halloween väreissä, hyrr.. Mä en oo pitkään aikaan jaksanut marmoroida kynsiä. Nämä kyllä sai marmorointihämähäkin puraisemaan, että ehkä ensi viikolla saattaisin yrittää. :)
    Noista kuudesta suosikkikuviot/-värit on nuo kahdet missä ei ole pinkkiä. Tuo tikku, missä sinistä näyttää aivan hiekkarannalta, kun vaahtopäät sekoittuu hiekkaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Marmorointihämähäkin purema on muuten aikas vaarallinen ;). Mäkin tykkään tuosta hiekka-meri-raitatikusta toka eniten. Pitäiskö vääntää vielä yhdet biitsikynnet marmoroimalla?

      Delete
  2. wow! olen kade! :D :D omiin töherryksiini verrattuna nämä ovat ultrahienot! :D Olen kade ilmakuplattomista onnistumisista! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos Jutta :). Mä kanssa ihmettelin miksei lakat kuplineet juuri yhtään. Lopussa alkoi vesi olla niin kröhnäistä, että tuli pari kuplaa sen takia mutta muuten syytän kyllä näitä lakkoja erinomaisesta yhteistyöstä :). Tää ei ollut yhtään mun osaamisesta kiinni vaan ihan vaan tuurista ja hyvistä välineistä.

      Delete
    2. eiiii voi olla totta että tarviin juuri näitä lakkoja :D :D noooh, jatketaan testailua! mutta edelleen, todella hienot! ja salmiakkisitruuna on munkin suosikki! :D

      Delete
  3. Ohhoh, nämä on kerrassaan upeat! Pitää kyllä pian taas koittaa tätä hommaa, jos sitä itsekin joskus vaikka onnistuisi :) Ja vitsit noita Saffronin lakkoja on nyt kyllä pakko hommata vähintäänkin tätä hommaa varten :D

    Harjoitustikuista muakin kiehtoo tuo sitruunalaku<3 Sellainen jäätelökin on, ja tuo tikku näyttää vähintään yhtä herkulliselta ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos Nena! Sitruunalakukynnet on pakko saada joku päivä. Pitää vaan ensin tietty ostaa sitruunalakua kuvausrekvisiitaksi. Jäätelö saattaa sulaa vähän liian nopeasti :). Enhän mä siis yhtään ajatellut syödä niitä lakuja... ihan vaan kuvata :).

      Delete
  4. Apua miten hienot!!! Kannatti vaan kokeilla! En kestä, nyt mullekin tuli marmorointihimo ja haluan testata juuri tuollaista kuviota! Wau :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitti Taina :). Mä ihastuin tuohon kuvioon ihan täysillä. Mä en varmaan koskaan pääse yli siitä, että nää onnistui ja vielä ekalla yrittämällä!

      Delete
  5. Keltsi-musta-valkoinen oli heti mun suosikkini siitä kuvasta ja toinen oli alarivin keskimmäinen. Hihkuin riemusta kun näin että kuinka ollakkaan meil on yhtä hyvä maku :D Ihan törkeen hienot marmoroinnit! En kyllä helpolla ala ite tuhtaamaan noitten kanssa, on se niin sotkusta ja epäkiitollista hommaa meikäläisen kohdala että nyt ei kestä mitään taisteluita. Nää luomukset on niin hienot, olen erittäin iloinen sun upeesta onnistumisesta <3 <3 <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Voi kiitos Sole <3. Mä olin aivan ihmeissäni miten en onnistunut sotkemaan koko keittiötä. Jos tuo yksi pirun lakkapullon korkki ei olisi tippunut veteen olisi suoritus ollut melkein nollasotkuilla. Olin varma, että kaadan vähintään pari lakkapulloa tms.

      Delete
  6. Vauvauvau!! Upeat ja loistavasti onnistuneet vesimarmoroinnit! Tikuista on hienoin tuo ylärivin keskimmäinen marmorointi.
    Juuu oonhan määki tuota kokeillut sen yhen kerran mutta siitä on jääny nii paha maku suuhun, ettei oikeen tekisi mieli marmoroida.. :D Pitääkai sitä joskus testata uudelleen, mut ensin testaan kyllä water spottedia. :P

    Teet muuten sikahienoja kynsiä ja meikkejä, löysin sun blogin ihan vasta ja piti kyllä heti ryhtyä lukijaksi. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos Satsuli ja ihanaa saada sut lukijaksi <3. Tuo marmorointihomma taitaa olla vähän jostain kuun asennosta kiinni, kun mulla ei meinannut onnistua water spotted mutta tää sitten meni ihan helpoimman kautta :).

      Delete
  7. Huikeaa jälkeä jälleen kerran! Katoin näitä jo Instassa enkä vaan voi käsittää, että miten nämä muka vois olla sun ekat vesimarmoroinnit! Tikut ovat kaikki hienoja mut toka rivin eka suosikki. Mut siis toi kynsillä oleva kuvio on ihan nextillä levelillä, vau! Mulla onnistui kyllä kanssa eka marmorointi odotuksia paremmin aikanaan, mut ei siitä mitään tällaista todellakaan tullut...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos Helmi :). Mä jo kauhulla odotan seuraavaa kertaa. Voin kuvitella, että tästä onnenkantamoisesta saa maksaa aika kovan hinnan vielä :D.

      Delete
  8. Olet luonnonlahjakkuus! Todella taidokkaat marmoroinnit, jos ei muuta tietäisi niin luulisi että nämä kynnet olisi kokeneen marmoroijan tekosia :). Miten sä oot saanutkin noi kuviot noin symmetrisesti ja osannut valita juuri sopivat värit tähän? Miten sä voit aina tehdä näin hienoja kynsiä *taas sitä kateellista puhinaa tähän väliin* :)?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos Tintti <3. Äläkä sää puhise siellä pöhkö :). Saat vielä nähdä kun mä kämmellän seuraavan marmoroinnin kanssa. Mulla on jo sitruunalakuja (ja -jäätelöä) valmiina uusia kynsiä varten mutta jänskättää ihan vietävästi yrittää uudelleen, kun rima on näin korkealla!

      Delete
  9. Ihanat, ihanat, ihanat<3 Oot onnistunut todella todella hyvin <3

    ReplyDelete
  10. Ihan saamarin hienot! *taputtaa ja hihkuu*

    Mä tykkään tuosta yhdestä yhdistelmästä, missä on tollanen vaalea sinapin värinen ja sininen, hauskat värit.

    Ja noi sun kynnet - ihana muoto, loistava marmorointi ja noi hämähäkit ikäänkuin verkossa on piste iin päälle. *taputtaa ja hihkuu lisää*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Voi ei! Kaisa sä oot ihana <3. Kiitos tuhannesti kommentista :). Mä tykkäsin kanssa tosta sinappisiniraidasta mutta mun mies ei, joten aloin epäillä itseäni. Nyt epäilen miestäni, koska kyllähän meillä tytsyillä nyt on sentään makua!

      Delete
  11. Voi ei miten upee marmorointi! Ihanat värit<3 Mut hyi, hämähäkkejä hyyyyi. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos :). Mä taas rakastan (nykyään) hämiksiä. Pelkään puolestani perhosia, joten tapansa kullakin. Meillä asustaa jotain pieniä suloisia hämiksiä, joille mä aina höpöttelen ja yritän kertoa niille, että kannattaisi ehkä siirtyä imurin tieltä jonnekin sivumalle :). Meillä oli pari vuotta sitten riisihäröongelma Pirkan pikariisipusseista levinneenä ja nää herttaiset hämikset hoito nekin päiviltään. Ihania otuksia <3.

      Delete
  12. Aah, ku upeat! Mää ainaki oon ylpeä susta! <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Voi, kiitos :). Sä oot super-ihana <3.

      Delete

Please, feel free to leave comments in Finnish or in English. I'd love to hear from you. Thank you lovelies :)