Tuesday, June 21, 2016

Picture Polish goes RockNailStar


Clairestelle8:n kesäkuun haasteessa olisi tänään vuorossa Zigzag/chevrons. Tykkään chevron-kuvioista ihan pipona ja olin ensin aikeissa tehdä haasteen leimaamalla. Sitten tapahtui jotain itselleni hieman epäselvää ja tulos on nähtävissä alla. Ei tullut leimoja vaan tuli vinyyleitä ja liukuvärejä.




Olen aivan rakastunut RockNailStar-vinyyleihin, joita saa Suomessa tilattua CesarsShopista. Helposti ajattelisi, että vinyyli on vinyyli ja sillä selvä, mutta on siinä vähän muutakin. Vinyylin tulee olla ohut, joustava ja hyvin tarttuva ilman että se vetää mukaansa lakkauksen poistovaiheessa. Joissain vinyyleissä on käytetty liimaa, joka tuntuu reagoivan lakan kanssa pehmentäen lakkapintaa ja irrottaen lakan. Toisissa taas liima on niin heikkoa, että lakka ei toki kärsi mutta ei se tarra kyllä pysy kynnelläkään ja vinyylit imaisevat lakkaa alleen tehden kuviosta epätarkan. Yksi ärsyttävä piirre stensiilimallisissa vinyyleissä on se, että stensiilien sisusosat jäävät usein kiinni tarraan, kun sen vetää irti alustastaan ennen kynsille laittoa. Siinähän sitten noukit pinseteillä pieniä tarranpaloja kuvioiden välistä.




Olen käyttänyt vinyyleitä aika hintsusti edellä mainittujen ongelmien vuoksi. Lisäksi omat kynteni (raksut) ovat pitkät ja kuperat, joten vinyylin saaminen kynnelle tasaisesti on melko haastavaa. Yleensä olen lakannut kynnet illalla ja tehnyt vinyylihommat seuraavana päivänä, koska vain tällä tavalla olen voinut varmistaa, etteivät vinyylit tuhoa tuoretta lakkausta. RockNailStar-vinyyleitä uskallan käyttää noin 10 minuuttia pikakuivattajan levittämisen jälkeen. Vinyylit tarttuvat kynteen kevyesti mutta tukevasti ja ovat tarpeeksi ohuita asettuakseen nätisti kaarevalle kynnelle. Ja mikä parasta, stensiilit lähtevät täydellisesti irti alustasta jättäen jokaisen pienen välipalasen taustapaperiin.




Löysin ilmeisesti (en todellakaan muista mikä sai suunnitelmat vaihtumaan leimaamisesta vinyyleihin) vinyylikasastani Thorns-nimisen vinyyliarkin, jolla on mm. tällaisia ihastuttavia vinottaisia chevron-kuvioita. Olen aina ihaillut monimutkaisia liukuvärikikkailuja, joita vinyylien avulla voi tehdä, mutta suurin osa niistä menee itseltäni korkealta ja kovaa. Ei taivu aivot kovin monimutkaisiin suunnitelmiin. Päädyin kuitenkin kokeilemaan triplaliukua kahteen eri suuntaan ja kuudella eri lakalla. Kuulostaa monimutkaiselta mutta ei se oikeastaan ollutkaan. Harmi, ettei turkoosin osan pitkittäisliuku välity kuvissa yhtä hyvin kuin livenä.




Levitin ensin kynsilauhoille lateksisuojan ja töpöttelin kolmea Picture Polishin lakkaa (Chillax, Salt Water, Whimsy) pitkittäissuunnassa paljaalle kynnelle noin kolme kerrosta peittävän tuloksen aikaansaamiseksi. Tässä vaiheessa kynnet näyttivät tosi kivoilta, koska toisella puolella kynttä oli turkoosi creme (Chillax) ja toisella puolella glass fleck-pommi (Whimsy). Levitin kynsille pikakuivattajan ja odottelin kymmenisen minuuttia ennen vinyylien asettamista kynsille. Tämä aika sujui rattoisasti latekseja poistaessa ja kynsinauhoja siistiessä. Alla olevassa kuvassa eri työvaiheita työvalaisimen alla (kännykällä) kuvattuna. Jännä miten turkoosi sävy näyttää tässä paljon todenmukaisemmalta kuin valoboksissa päivänvalolamppujen alla kuvattuna.




Chevron-kuvio tuli kätevässä stensiilissä, joka asettui kynnelle kuin itsestään. Inhoan stensiilien asettelua, koska kynnen ja tarran välillä on aina joku sähköinen vetovoima, joka imaiseen stensiilin kiinni kynteen ennen aikojaan. Tämä kuvio oli helppo kohdistaa ja sain sen aseteltua kynnelle tarkkaan leikkelemällä stensiiliä auki muutamista kohdista. Kaiken kaikkiaan tämä osoittautui stilettomallisille kynsille todella hyväksi stensiiliksi. Tein kynnen kerrallaan ja töpöttelin jokaiseen vuorollaan kolmea purppuraista Picture Polishin lakkaa (Spring, Allure, Mad Magenta) tällä kertaa vaakasuunnassa. Lakat olivat niin peittäviä, että töpöttelykierroksia tarvittiin vain kaksi. En tarvinnut edes lateksisuojaa, koska vinyylit itsessään suojasivat kynsinauhoja riittävästi.




Rakastuin näihin kynsiin ihan hulluna ja olin todella iloinen, kun kuvausvaloni sanoi sopparin irti juuri näiden kynsien kohdalla. Ei auttanut muuta kuin lähteä pikaiselle Ikea-reissulle ja hankkia nättien (mutta epäkäytännöllisten) valaisimien tilalle rumat (mutta toimivat) Tertialit. Sain hieman lisää pöytätilaa ja tasaisesti levittäytyvän valon enkä muutaman tunnin päästä enää edes osannut ärsyyntyä visuaalisesta haitasta. Hankin vahingossa 8W:n päivänvaloledit, vaikka tarkoitukseni oli ostaa 13W:n lamput. Saas nähdä, josko ensi viikolla tulee tehtyä toinen pikavisiitti Ikeaan. Siellä on sitä paitsi niin hyviä Sötsak Skumtopeja (eli suomeksi ja epäkorrektisti neekerinpusuja), että voisin ajella Ikean kautta ihan pelkästään niiden takia. Ja pehmiksen, ei saa unohtaa pehmistä!




Mitkä ovat teidän lempparivinyyleitänne (-vinyylejä???)?




22 comments:

  1. On taas niin ihanat <3 Salt water näyttää hirmu hyvältä violetin kanssa. Tykkään kanssa RNS vinyyleistä, parhaita kokeilemiani ja innostivat taas käyttämään unholassa ollut vinyyli-tekniikkaa :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitti :). Mulla kävi vähän samalla tavalla vinyylien kanssa. Nyt ei malttaisi muuta käyttääkään!

      Delete
  2. Sen jälkeen kun kokeilen näitä Rokki-vinyylejä niin en muuta kaipaa, ehdottomasti parhaita joita olen koittanut! Multa puuttuu Chillax ja toi MadMagenta ja haluisin ne! Ihanat siksakit ja värit on ihan tosi namit. Oispa kynnet, mulla ei tällä hetkellä nimittäin oikein ole kuin nahkoihin asti räjähtäneet nysät. Mitä mun vielä piti sanoa, niinne Ikean rumat valaisimet, jestas kuin voi niin rumia ollakkin mutta pakko noita rumppiksia on vaan sietää kun ne saa väännettyä vaikka mihinasentoonperkele :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mä vannoin, etten osta yhtään tava cremeä indiemerkeiltä, mutta nää oli nyt ihan pakko saada, koska noita sävyjä ei löydy muualta. Ottaisin kyllä kaikki PP:n cremet, koska toi laatu on jotain mieletöntä. Mä oon jo tottunut noihin valoihin onneksi ja niiden valo on niin paljon parempi kuin aikaisempien, joten ihan sama miltä näyttää :). I feel your pain noiden nysien kanssa. Mä totesin tilanteen ja laitoin muovia jatkoksi. Alkoi sattua jo sormiin, kun kynnet oli niin lyhyet ja kynsinauhat tikkuiset. Tänks <3.

      Delete
  3. Vautsi, on kyllä upeat kynnet! Kivat vinyylit ja ihana väriyhdistelmä. Omat lempparivinyylini olen löytänyt Mi Nailsilta, mutta olen ostanut näitä RNS:n vinyylejä myös - en oo vielä niitä ehtinyt kokeilla, joten en osaa sanoa, meneekö niiden ohi. Mun pitäis kanssa ostaa lisää valaisimia kuvauspisteelle, ei oo muuten ihan helppoa hommaa etsiä sekä nättejä että oikealla tavalla siihen hommaan käytännöllisiä... Tertialit on kyllä harkinnassa myös!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos Helmi :). Mä en tykännyt yhtään MiVinylseistä, kun stensiilit ei irronnut alustasta kunnolla. Jokainen pieni pala piti irrottaa erikseen. RNS:t on ihan eri maata. Suosittelen muuten ehdottomasti Tertialeja valoiksi. Mulla meni ennen kamalasti aikaa hukkaan kuvatessa, kun yritin asetella valoja oikeaan asentoon. Näiden kanssa ei tarvii tapella, koska valo leviää itsekseen niin kauniin tasaisesti. En enää edes jaksa välittää noiden ulkonäöstä, kun on niin hyvät :).

      Delete
  4. Voi että kuinka ihanat kynnet oot taas tehny! Aattelin just tässä yks päivä, että mitenhän Spring ja Salt Water sopisivat yhteen. Ja näköjään sopivat loistavasti, jes :)

    Mä selailin eilen noita vinyylejä Cesarsin verkkokaupassa, mutten vielä ostanut. Mulla on käytössä tällä hetkellä MiVinylsejä, joista en oikein tykkää, koska ne ei tartu kynsille nätisti ja lakka pääsee valumaan lähes aina vinyylien alle. Siispä olisi varmaan aika hankkia uusia vinyylejä!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos Anni :). Nää värit oli kyllä niin herkulliset yhdessä! Kannattaa ehdottomasti kokeilla RNS:n vinyylejä.

      Delete
  5. Nää on taas jotain niin kaunista <3 Noita vinyylejä tekis kyllä mieli jossain vaiheessa kokeilla, en vaan taas viimeksi tilausta tehdessäni muistanut niitä ollenkaan. Erilaisia vinyylejä kyllä löytyy ennestäänkin aika kasa ja ihmeen hyvin oon melkeinpä kaikkien kanssa pärjännyt.. WhatsUpNailsin versiot on ehkä olleet parhaita, jos jotkut pitäisi valita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos Emilia :). Mulla on kanssa vaikka mitä vinyyleitä mutta aina niiden käyttö hiipuu, kun muistaa miten ne on ärsyttäviä. Vähän sama leimauksen kanssa. Jos joku laatta tai lakka temppuilee, niin eipä sillä tule kovin usein leikittyä.

      Delete
  6. Onpa ihanat kynnet taas! ♥___♥
    Rehellisesti sanottuna mä en ole vielä koskaan löytänyt toimivia vinyylejä. Kaikissa ollut sama ongelma: Liian paksuhkoja tarroja jotka ei takerru kynnen pintaan kunnolla ja lakkaa töpötellessä sitä pääsee myös tarrojen alle! :@ hmph. Vois kokeilla näitä joku kerta. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannattaa kokeilla. Vinyylit on yleensä joko liian takertuvia (ja vie lakkauksen mukanaan) tai liian vähän takertuvia (lakka pääsee alle). Nää on kyllä ollut ihan parhaita. Kiitos Katri <3.

      Delete
  7. Voi vitsit miten hienot! Mun on tehnyt mieli yhdistää Salt Water, Allure ja Spring tässä jo hetken, mutta oon aina miettinyt toimisiko ne kynsillä hyvin yhteen, vaikka pullot näyttävät kivoilta vierekkäin; näköjään toimivat myös kynsillä tosi hyvin. Voisit lahjottaa mulle osan tota sun kärsivällisyyttä puuhastella kynsien parissa, koska musta tuntuu, että nykyään kaikki yksinkertaisimmatkin lakkaukset tuntuvat liian työläiltä...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kyllä nää toimii mainiosti yhdessä. Mä tilasin ton Mad Magentan ja Chillaxin just ja pöydällä ne huuteli päästä keskenään leikkimään. Sit huomasin, että noi holot on aika saman sävyisiä, joten eikun menoksi. Ei mulla ole kärsivällisyyttä, mulla on vaan aikaa :D. Kiitos Salla!

      Delete
  8. Nää on tosi ihanat! En olisi ikinä keksinyt laittaa tuollaista väriyhdistelmää, mutta se toimii! Mä tykkään myös nousta RockNailStarin vinyyleistä, ihania!

    ReplyDelete
  9. Voi jehna, että on ihanat kynnet jälleen ^.^
    En osaa kyl näin äkkiseltään sanoa, mitkä vinyylit olis miun lemppareita o.O

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos Nanne :). Hyvä jos sulla toimii vinyylit. Mun kuperissa kynsissä saa olla aikalailla täydellinen vinyyli, että jaksan sen kanssa leikkiä!

      Delete
  10. Nää on upeet! Mulla on Rocknailstarssilta mermaid ja dots vinyylit , mermaid-kuviota tilasin lisää BPSlta , saas nähä miten halpikset pelittää , nää RNSt ovat todella hyviä.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos :). Mä en uskalla varmaan enää muita vinyyleitä edes kokeilla. Onneksi näitä kyllä riittää ihan muutamaksi hetkeksi.

      Delete

Please, feel free to leave comments in Finnish or in English. I'd love to hear from you. Thank you lovelies :)