Tuesday, July 5, 2016

Akryyliterapiaa


Ostin erilaisia akryylimaaleja vuosi sitten tarkoituksenani opetella ihan aikuisten oikeesti kynsien käsinmaalausta. Maalit ovat jääneet kohtalaisen vähälle käytölle päätellen esim. siitä, että neonpurnukoissa oli vielä suojatulpat paikoillaan. No, olivatpahan ainakin säilyneet tuoreina!




Tilasin hetki sitten Cosmeryalta arganöljyä sekä konjac-sieniä ihonhoitoon ja samalla ostoskoriin napsahti alennuksessa ollut Cuccion lakka. Lakan nimi on Quick as a Bunny, joten voitte kuvitella kuinka monta kertaa olen aikonut ostaa lakan itselleni. Jotenkin yli kympin hinta cremelakasta kuitenkin kauhistutti ja lisäksi kuvissa lakka vaikutti ihan perusvaaleanharmaalta, joten dupeosuman mahdollisuus oli melko suuri.




Onneksi nappasin lakan tällä kertaa itselleni, koska se ei todellakaan ole dupe yhdellekään harmaalle lakalleni. Lakan sävy on todellisuudessa täydellinen kitti eikä harmaa lainkaan. Kitti osuu juuri nuden ja harmaan välimaastoon, tehden sävystä aivan uskomattoman kauniin ja omaan ihonsävyyni sopivan. Ei liian harmaa (kylmä) eikä liian nude (lämmin). Lakkasin kynnet siltä istumalta ja ihastelin sävyä päivän ajan pelkiltään. Mikäli elämässänne on tyhjä kolo kitin sävyisen lakan kohdalla, niin tässä on siihen lokeroon erittäin varteenotettava ehdokas.




Lopulta kitti alkoi huutamaan neonkoristeita kimppuunsa ja olin aikeissa tarttua siirtokuviin tai niitteihin. Onneksi muistin neonakryylivärit, jotka sain viimein korkattua. Päässäni ei ollut oikein mitään ajatusta koristeluista, joten aloin sutia eri värejä kynsille kapealla siveltimellä täysin fiilispohjalta. Tässä hommassa akryylit ovat parhaimmillaan. Töräytät pari väripalleroa alustalle ja annat virran viedä mukanaan. Kynsilakkojen kanssa saa olla melko selvät kuviot, koska lakat kuivuvat nopeasti alustalle möykyiksi, eikä flow-tilaa ehdi koskaan kunnolla saavuttaa. Akryylimaali antaa aikaa niin ajatuksille kuin tyhjäpäisyydellekin ja terapiaistunto on valmis toteutettavaksi.




Neonakryylimaalit olen tilannut kirjakaupasta (suomalainen tai akateeminen) ja siveltimenä käytin Picture Polishin kapeimpia veitikoita #9 sekä #10. Josko sitä taas seuraavaksi uskaltautuisi kokeilemaan jotain esittävää taiteilua tämän psykedeelisen neonabstraktion jälkeen. Tai vaihtoehtoisesti unohdan akryylimaalit taas vuodeksi laatikkoon. Aika näyttää vaan ei kerro!

Tykkäättekö te töhertää mieluummin akryylimaaleilla vai kynsilakoilla?



6 comments:

  1. Oooh! Mä ihailen sitä, kuinka sä aina saat ilman suunnitelmia hienot kynnet aikaseksi. Oon ehkä vähän kade, koska mulla täytyy olla aina selkeä suunnitelma tai mikään ei onnistu :D
    Akryylimaalit on ihan must-juttu kynsien maalauksessa. Kynsilakkojen kanssa menee vaan hermot ja tuloksena ei saa siistiä jälkeä. Tarvisin vaan lisää värivaihtoehtoja akryylimaaleihin; viimeksi jouduin käyttää kynsilakkoja värien puutteessa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mun on pakko tehdä lakkaukset melkein aina suuremmin suunnittelematta, koska saan kauhean morkkiksen jos suunnitelma ei onnistu. Tällaiset suunnittelemattomat kynnet on helpompi huitaista menemään asetonilla, jos lopputulos ei natsaa :).

      Delete
  2. Mä katoin nää nopsaan aamutokkurassa ja mun mieltä kaihertaa yhä joku näissä. Siis se että näissä on jotain tuttua tai joku tulee näistä väreistä mieleen mut en vaan tajua mikä se on! Ärrrrinpurrin se nyppii :D Muuten tykkään näistä tosi paljon ja värit on huikeet!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ei hitto, nyt sä tartutit sen muhunkin! Mietin koko illan mikä näistä tulee mieleen. Ensin olin ihan varma, että oon tehnyt jotain tällaista aikaisemminkin mutta en ainakaan heti löytänyt. Kerro jos keksit mikä näissä kaihertaa :).

      Delete
  3. Nää on vaan niin hienot! Joku näissä iskee erityisesti muhun ja oon kyllä kateellinen sun taidolle sotkea kynsille jotain ilman suunnitelmaa niin että lopputulos on luokkaa Mona Lisa <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos :). Mulla on se ongelma, etten osaa lopettaa ajoissa, kun en oikein tiedä mitä olen edes tekemässä. Näissä akryylimaalihommissa se tarkoittaa sitä, että neonvärit alkaa sulautua sujuvasti ruskean kukertaviksi, kun niitä liikaa töhertää päällekkäin. Kyllä nyt taisi da Vinci kääntyä haudassaan :D.

      Delete

Please, feel free to leave comments in Finnish or in English. I'd love to hear from you. Thank you lovelies :)